Ebu Turab Künyesi Ne Zaman ve Kim Tarafından Hz. Ali’ye (a.s) Verildi?

Yazar: beytül ahzan Tarih: 23 Temmuz 2009 14.1K kez okundu Ehlibeyt 3 Yorum

hz aliSoru: Ebu Turab künyesi hangi olayda ve kim tarafından Hz. Ali’ye (a.s) verilmiştir?

Cevap: Bu künye Hicretin ikinci yılının Cemadilahir ya da Cemadissani ayında gerçekleşen Gazvetul Aşire olayında Hz. Ali’ye verilmiştir. Allah Resulü (s.a.a), Hz. Ali (a.s) ve Ammar Yasir’i yumuşak topraklar üzerine uzanıp uyurlarken gördü ve onları uyandırdı. Sonra elleriyle Hz. Ali’ye (s.a.a) dokunarak şöyle buyurdu: “Uyan ey Ebu Turab! Sana insanların en bedbahtını haber vermemi ister misin? buyurdu ve sonra onlar iki kişidir buyurdu; biri (Salih’in ) devesini öldüren Uhmir Semud öteki ise hazretin kafasına işaret ederek buraya-kılıcıyla darbe vurup sakalını kana bulayacak kişidir.

Bu hadisin senedi sahihtir ve Hâkim Ebu Abdullah Nişaburi bu rivayeti Müstedrek adlı eserde nakletmiştir. Heysemi’de bu hadisi sahih bir rivayet olarak değerlendirmiştir. Bu hadisi nakledenler: Ahmed b. Hanbel “Müsned’inde, Hâkim “Müstedrek’inde, Taberi “Tarih” adlı eserinde, İbni Hişam “es-Siretu’n-Nebeviyye”, İbni Kesir “Tarih” kitabında ve… daha ismini zikretmediğimiz birçok alim kitaplarında bu olayı nakletmişlerdir.

Hatırlatmak gerekir ki Hz. Ali’ye (a.s) bu künyenin niçin verildiği konusunda başka görüşlerde nakledilmiştir ki burada onlardan birini naklediyoruz:
İbni ishak  bazı âlimlerden nakletmiştir: Allah Resulü (s.a.a) Hz. Ali’ye bu yüzden Ebu Turab demiştir ki O Fatıma’da (s.a) bir kusur bulduğunda ve ona öfkelendiğinde onunla konuşmuyor ve onu rencide edecek bir söz de söylemiyordu. Ancak ne zaman kızsa bir avuç toprak alıyor ve kendi kafasına bırakıyordu. İbni İshak şöyle devam ediyor; Allah Resulü (s.a.a) ne zaman Ali’nin üzerinde topraklar görse Ali’nin (a.s) Fatıma’yla (s.a) tartıştığını anlıyordu ve Ali’ye şöyle buyuruyordu: “(Yine) Ne oldu ey Ebu Turab!”
Bu nakle şöyle cevap veriyoruz: Bu sözler kin ve öfke dolu sinelerden kâğıtlara sızan çirkin iftiradan ibarettir. Kalplerinde haset ve kin hasalığı taşıyan kimseler Emirü’l-Müminin Ali’nin (a.s) mukaddes makamına gölge düşürmek ve hazretin, Peygamberin (s.a.a) ciğer paresi kızı Fatıma’yla olan örnek aile ilişkisini karalamaya çalışanların çirkin iftiralarıdır. Bu iftiralar Sıddık-ı Ekber Ali’nin (a.s) ve Sıddıka-i Kubra Fatıma’nın (s.a) yüce ahlaki makamlarını küçük lanse etmeye çalışan müfterilerin kısır çalışmalarıdır. Çünkü Kuran’ın  açık ifadesiyle o iki yüce ve eşsiz insan ismet (masumluk) makamına sahip ve her türlü kin ve öfkeden uzaktırlar.

Allah, Ehlibeyt’in (as) Dünyada Ziyaretlerini Ahirette de Şefaatlerini Bizlere Nasip Eylesin! Amin!

——————————————————————————–

-Müsnedi Ahmed, c.4, s.263-264, 5/326, h.17857; s.327, h.17862; el-Müstedreku’s-Sahiheyn, 3:140, 3/151, h.4679; Tarihul Umemi vel Memluk 2:261, 408/2, Hicretin 2. Yıl olayları, es-Siretu’n-Nebeviyye, 2:236, 2/249; el-Bidayetu ven-Nihaye 3:247, 303/2 hicretin 2. Yıl olayları.
-İbni Hişam es-Siretun-Nebeviyye c.2, s.237’de ve Ayni Umde adlı eserin c.7, s.630’da nakletmişlerdir.
-Ahzab, 33
-Şefii Şahurdi, el-Gadir Mecmuasından Seçmeler adlı eseri, s. 65

Yorum Bırak

  1. ömer MADEN dedi ki:

    Allah’ın selamı üzerinize olsun.Allah c.c. yüce kitabında 20 veya geçkin ayetinde düşünmemizi emrediyor.Unuttuğumuz birşey var o da düşünmek.Çünkü insanoğlu acelecidir.Biz bu farzı ki düşünmemizi emrediyor o yüzden farz oluyor unutuyoruz.Şimdi dikkat çekmek istediğim 2 konu var.
    1.unutmayıp düşünelim Hz.Ali (r.a.) ve hz.Fatıma(r.a.) birer insandı ve eşlerdi.İnsan ve eş olduklarına göre kimse onlardan insan doğasına aykırı bir şey beklemesin.tabii ki üstünlük var normal insanlara göre fakat onların bu durumunu peygamber efendimizin(s.a.v) EY AİŞE YAPMAYAYIM MI? olayıyla da bağdaştırırsak ki gerçekten açıkça gelmiş gelecek bütün günahları affa uğramış bir peygamber.Hz.Ali ile Hz. Fatıma’nın çok aşırıya gitmeden tartışmaları ve Hz.Ali (ra) nin eşini üzmemesi veya kötüsöz söylememesi için ondan o anlık uzaklaşması insani bir durum.
    2.Peygamber efendimiz (s.a.v.)mehdi (a.s.) nin gerçek ismini sadece Hz. Ali r.a. ye söylemiş olup ondan kesinlikle kimseye söylememesi hakkında söz almış ve mehdi a.s nin kendi soyundan dolayısıyla Hz.Ali ve Hz. Aişe den geleceğini söylemiştir.Toprak babası lakabının bununla bir ilgisi olabilir.Bakın kesinlikle var demiyorum yanlış anlaşılmasın !!!olabilir!!! diyorum.en azından düşündüğümde bu varsayıma ulaşıyorum.

  2. Fidan dedi ki:

    Azerbaycandan salamlar butun turk qardaslarimiza ve islam ehline! Cox tewekkur edirem! Allah razi olsun! Allah sizi qorusun!

  3. Cemali-Hikmet AKSU dedi ki:

    Okuyucuyla paylaşılan değerli ve sayfada yer alan birbirinden güzel bilgiler arasında nacizane yazmış olduğum aşağıdaki şiirimde uygun görürseniz, konu ve konuma yakıştırırsanız bulunsun istedim izninizle.

    Allah Ve Rasul’ün Dostudur Ali

    Muhammed’den künyesi, Ebu Turab
    Bileğine kuvvet verdi Hakk Ya Rab.
    Ashabın önünde, safında sahab
    Allah ve Rasul’ün dostudur Ali.

    Cenk meydanlarının Şah-ı Merdan’ı,
    Züfikar darbıyla kırdı küffarı,
    İslâm’ın kal’ası, hem de serdarı
    Allah Rasul’ünün dostudur Ali.

    Nerde cenk var ise orda nidası
    Gök gürlemesine denktir sadası.
    Hasan ile Hüseyin’in atası
    Rasul’ü Ekrem’in dostudur Ali.

    En yakın yoldaştı Rasulüllah’a
    Hicrette canını koydu yoluna
    Sığındı sıdk ile Rabb’ı Rahman’a
    Allah ve Rasul’ün dostudur Ali.

    Cemali’yem erişilmez âline
    Sevmeyeni zelul ola sürüne
    Çariyardı, düştü zalim şerrine
    Allah ve Muhammed dostudur Ali.

    Cemali-Hikmet Aksu