Tavşan Eti Neden Haramdır?

Yazar: beytül ahzan Tarih: 25 Kasım 2009 110.917 kez okundu Ahkam 83 Yorum


Soru:

“Ehlibeyt fıkhında tavşan etinin haram olduğunu duymuşuzdur. Ancak bunun hem haramlığının hadislerden delilini hem de felsefesini bizlere açıklarsanız memnun oluruz.”

Cevap:

Bismillahirrahmanirrahim

Tavşan etinin haram olduğuna dair bir çok hadis nakledilmiştir ki aynı zamanda bunların bir çoğunda tavşan etinin neden haram olduğu da açıklanmıştır.Ehlibeyt mektebinin fakihleri bu hadislere dayanarak tavşan etinin haram olduğunda icma ve ittifak etmişlerdir.

Bu hadisler iki kısımdır bir kısmında tavşanın meshedilen hayvanlardan olduğu, diğer kısmında ise meshedilen hayvanların hepsinin haram kılındığı beyan edilmektedir. Şimdi bu hadislerden bazı örnekler vermeğe çalışacağız:

1- Hz. Ali’den (a.s) şöyle nakledilmiştir: “Resulullah’tan (s.a.a) meshedilmişlerin ne olduğunu sorduğumda, şöyle buyurdu: “Bunların sayısı on üçtür ve şunlardan ibarettir: Fil, ayı, domuz, maymun, yılan balığı, kertenkele, yarasa, lavra, akrep, örümcek, tavşan, zuhre ve süheyl [dünyayı dolaşan iki deniz hayvanı] (Vesail-üş Şia, c.16, s.317)

2- İmam Musa Kazım’dan (a.s) şöyle nakledilmiştir: “Meshedilmişler on üçtür: Fil, ayı, tavşan, akrep, kertenkele, örümcek, lavra, yılan balığı, yarasa, maymun, domuz, zuhre ve süheyl.Tavşan, hayız, cenabet vb. den gusül edip temizlenmeyen bir kadındı. (Yani o kadın tavşan şekline dönüşmüştür.) (Vesail-üş Şia, c.16, s.317)

3- İmam Caferi Sadık (a.s): “Allah ve Resulü mesh olmuş bütün hayvanları haram kılmıştır.” ( El-Kafi, c.6, s.247)

4- İmam Rıza (a.s): “Tavşanın haram kılınış sebebi şudur ki onlar da kediler gibidir. Aynı kediler gibi ve vahşi hayvanlar gibi pençeleri vardır. Bu yüzden onlar gibi sayılmıştır. Ayrıyeten kendisi de pistir. Zira kadınlar gibi hayız olmaktadır. Çünkü o mesh olanlardandır.” (Vesail-üş Şia, c.16, s.316)

Not: Mesh meshden maksat, İslam öncesi bazı insanların veya ümmetlerin yaptıkları günahlardan ötürü Allah tarafından bir ceza olarak cinsiyetlerinin bahsi geçen bazı hayvanların cinsiyetine dönüştürmesidir. Bu ceza İslam ümmetinde,  İslam Peygamberi’nin hürmetine kaldırılmıştır.

Gerçi bir iki tane hadiste tavşan etinin mekruh olduğu söylense de bu hadisler alimlerimiz tarafından takiyyeye hamledilmiştir.

MUSA AYDIN

Yorum Bırak

  1. Mete diyor ki:

    Tavşan cenabet olsa bile ona gusül farz değildir çünkü aklı ve sorumluluk sahibi değildir. Tırnakları olsa bile et yemez ot yer . Sağlık açısından zararı yoktur

  2. Bektaş BOLAT diyor ki:

    Neden ALLAH’ın kitabı dururken başka kaynak arıyorsunuz. Allah bu konuyu açık ve net olarak bize bildirmişler.

    ENAM SURESİ
    6.119 – Üzerine Allâh’ın adı anılmış olanlardan niçin yemeyesiniz? Çaresiz yemek zorunda kaldıklarınız dışında, size harâm kıldığı şeyleri (Allâh) size açıklamıştır. Doğrusu birçokları, bilmeden keyiflerine uyarak halkı şaşırtıyorlar. Muhakkak ki Rabbin, (evet) O, sınırı aşanları çok iyi bilir.
    MAİDE SURESİ
    5.1 – Ey iman edenler! Akitlerinizi yerine getirin. İhramlı iken avlanmayı helâl saymamanız kaydıyla , okunacak (bildirilecek) olanlardan başka hayvanlar , size helâl kılındı. Şüphesiz Allah istediği hükmü verir.
    MAİDE SURESİ
    5.3 – Ölmüş hayvan, kan, domuz eti, Allah’tan başkası adına boğazlanan, (henüz canı çıkmamış iken) kestikleriniz hariç; boğulmuş, darbe sonucu ölmüş, yüksekten düşerek ölmüş, boynuzlanarak ölmüş ve yırtıcı hayvan tarafından parçalanmış hayvanlar ile dikili taşlar üzerinde boğazlanan hayvanlar, bir de fal oklarıyla kısmet aramanız size haram kılındı. İşte bütün bunlar fısk (Allah’a itaatten kopmak)tır. Bugün kâfirler dininizden (onu yok etmekten) ümitlerini kestiler. Artık onlardan korkmayın, benden korkun. Bugün sizin için dininizi kemale erdirdim. Size nimetimi tamamladım ve sizin için din olarak İslâm’ı seçtim. Kim şiddetli açlık durumunda zorda kalır, günaha meyletmeksizin (haram etlerden) yerse, şüphesiz ki Allah çok bağışlayıcıdır, çok merhamet edicidir.

  3. ferhat diyor ki:

    Assagida ki Ayet ve Hadisler Açıktır. Ehli sunnet kitaplar. Kitabus Sitte denen Sahih hadis kitapları da gayet açıktır. Allah Rasulune itaat etmeyi de emrettiği için sunneti kabul etmeyen batini yoldan çıkmış mezheplerin uydurma lari ile amel edenler görüyorum yapmayın

    Ey iman edenler! Allah’ın size helal kıldığı iyi ve temiz şeyleri (siz kendinize) haram kılmayın ve sınırı aşmayın. Allah sınırı aşanları sevmez.
    Kur’an > Sure Mâide> Ayet 88

    Çekirge de helaldir. (Buhari, Müslim, Tirmizi, Ebu Davud)

    Başka bir hadis-i şerifte de şöyle buyurmuştur:
    (Çekirgeyi ne yerim, ne de, haram kılarım.)[İbni Mace, Ebu Davud]

    Resulullah efendimizin yememesi onu haram kılmaz. Soğan, sarımsak da yemezdi. Yenmesi için izin vermiştir.

    Tavşan eti de helaldir. (Dürer, Mecma’ul-enhür)

    Abdullah ibni Abbas hazretleri buyurdu ki: Resulullah ile otururken, bir köylü tavşan kebabı hediye getirdi. Bize (Yiyin) buyurdu. Muhammed bin Safvan dedi ki: İki tavşan yakaladım, kestim. Resulullah’a sordum. İkisini de yememi emretti. (Bedayi)

    Hazret-i Enes anlatır: Avladığımız tavşanı Ebu Talha’ya getirdim. O da tavşanı keskin bir taşla kesti. (Şu budu Resulullah’a götür) dedi. Hemen götürdüm. Resulullah onu yedi. (Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai)

    Hazret-i Cabir anlatır: Kavmimden biri, taşla kestiği tavşanı Resulullah’a soruncaya kadar bekletti. Efendimiz yemesini emretti. (Tirmizi)

    Halid ibn-ül Huveyris hazretleri anlatır: Bir adam, avladığı tavşanı getirip Abdullah İbni Ömer’e, (Bunun eti yenir mi?) diye sordu. O da, (Bir tavşan Resulullah’a getirildi. Ne yedi, ne de yenmesini yasakladı) dedi. (Ebu Davud)

    Bu hadis-i şerifler de, tavşanın helal olduğunu bildirmektedir. Fıkıh kitaplarında buyuruluyor ki:

    Tavşan yemek helaldir. (Mülteka)

    Tavşan eti yemek helaldir; çünkü tavşan, yırtıcı hayvan değildir. (Dürr-ül-münteka)

    Her çeşit tavşan etini yemek helaldir.(Kuduri)

    Tavşan etini yemek helaldir. Tavşan yırtıcı hayvan değildir ve leş yemez, geyik gibidir.(Cevhere)

    Erneb, yani tavşan etinin mubah olduğu sözbirliği ile bildirilmiştir, çünkü tavşan yırtıcı hayvan değildir ve leş yemez. Geyik gibidir. Ot yer. Fıkıh kitapları, tavşanın helal olduğunu açıkça yazıyorlar. Böylece, haram diyenleri ret ediyorlar. (Dürer haşiyesi)

  4. özkan diyor ki:

    ”Gerçi bir iki tane hadiste tavşan etinin mekruh olduğu söylense de bu hadisler alimlerimiz tarafından takiyyeye hamledilmiştir”

    ne yani peygamber efendimiz takiyye mi yaptı? tavşan etinin haram olduğunu söylemekten dolayı başına bir şey geleceğinden mi korktu da gizledi bunu? haşa efendimiz asla yalan söylemedi ve takiyye yapmadı. şia kendine uygun olmayan hadisleri takiyyedir bunlar diyerek dikkate almıyor. kalan hadislerden kendi ideolojisince bir din inşa ediyor. buna fıkıh diyor. arkadaşlar şunu iyi bilin takiyyenin olduğu yerde fıkh olmaz.
    mesela biriyle davalık oldunuz ve hakim önüne çıktınız. karşı taraf yalnızca sizin aleyhinize olan kanun maddelerini sıralayarak haksız olduğunuzu iddia etti. siz de müdafaanızda aynı kanunda bulunan sizin lehinize maddeleri öne sürerek haklı olduğunuzu iddia ettiniz. ve karşı taraf şöyle cevap verdi. ”hakim bey meclis o kanun maddelerini koyarken takiyye yapmış” buna hangi hakim itibar eder? hiç kimse itibar etmez. işine gelene geçerlidir de işine gelmeyene takiyye damgası vur. oysa din bütündür bölünemez.

  5. Murad diyor ki:

    Hazret-i Enes anlatır: Avladığımız tavşanı Ebu Talha?ya getirdim. O da tavşanı keskin bir taşla kesti. (Şu budu Resulullah?a götür) dedi. Hemen götürdüm. Resulullah onu yedi. (Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi, Nesai)

  6. murat diyor ki:

    Tavşanın dişisi hayız oluyor madem erkeğini yiyelim ? Acil cevap bekliyorum ehlibeyt ulemasından.

  7. şükran kurun diyor ki:

    bu ne yalan yanlış anlatım şekli. biz 8 aydır balkonda çatıda tavşan besliyoruz nerede yırtıcı pençeleri varmış yok, tavşan kadar mazlum hayvan yok. 32 günde bir kanaması oluyor çünkü yavrusu oluyor onu adet mi sandınız. siz tavşan giren tarlaya bile yedi sene girmezken tavşanın nasıl bir hayvan olduğunu nereden bileceksiniz. üstelik kuranı kerimde ve hadislerde geçen açıklamaları değiştirme hakkını nereden buldunuz. Sizi Allah’a havale ediyoruz.

  8. Mehmet Rüştü Altan diyor ki:

    Tavşan etine haram demek Ku’ran’a ihamettir. Kur’an okuyun. Harami artırma yetkisi kimsede yok. Kimse kendini Allah zannetmesin. Cehennemi hatırlayın. Bu bilir biezlere sorup duracağınıza en kolayın kolaylaştırıldığı Kur’ăn’ı okuyun. Yalan yanlış arap töreleri ve siyaseti ile kirlenmiş hadis diye yutturulan uydurmalardan önce Kur’ân okuyun. Allah rızası için Kur’ân okuyun. Sonra hâlâ sorunuz varsa sizde doğru soru sorarak bolen yada bildiğini düşündüğünüz kişi yada kişilerle konuyu tartışın.

    • Murat diyor ki:

      Kuranın neresine ihanet anlamadım. Ehlibeyt İmamları diyorsa doğrudur. Sonuçta Nurun kaynağı Muhammed Resullah ve Muhammed Resullahta haşa boş konuşmaz ve kendiliğinden birşey söylemez. Hatta Kuran da Necm Süresi 1,2.Battığı zaman yıldıza andolsun ki, arkadaşınız (Muhammed haktan) sapmadı ve azmadı. 3.O, nefis arzusu ile konuşmaz.
      Onun izinden giden Ehlibeyt aynı şekilde öyle. Onun için tercih sizin.

    • Mehmet diyor ki:

      Mehmet kardeş ağzına sağlık insanları hadis fıkıh vb yollarla zehirleyenler ve hatta açık sureleri ve ayetleri yalanlayanlar için cehennemde azab vardır. KUR-AN’ı meal şeklinde okuyun ve okutun o ölüler için bir kitab değildir ve şiirde değildir.Sizlerin oluyup anlaması için apacık ALLAH teala tarafında indirilmiş bir kitaptır.